Wednesday, March 16, 2011

Demi Tuhan, aku perlu lebih tabah dari biasa.

Manusia merancang, dan Allah yg menentukan. Frasa yg acapkali terbetak bila apa yg terjadi x seperti yg diharapkan. Namun, bagi yg berpegang pada frasa ni mungkin lebih cekal hatinya dalam menghadapi situasi yg songsang dr impian yg diharapkan.


Knp, dan apa salah yg dh dibuat smpai mcm ni balasan yg picha dapat. Ya, picha bukan la baik sgt smpai xperlu sikit pun Tuhan menguji.Tapi sekurang2nya ada jugak gmbaran atau alasan yg jelas untuk picha trima hakikat ni. Sakit. Mmg sakit. Air mata pun dah malu nk tunjuk muka lantaran terlalu lama menemani saban waktu; xkira pagi petang atau malam.

Kini aku mngerti knp saban hari ada saja berita manusia tega bunuh diri atau 'merosakkan' diri lantaran ditinggalkan org tersayang.Kini aku tahu sakitnya bagaimana. Kini aku mengerti lukanya parah mana. Astaghfirullahalazim.....Ya Allah, sesungguhnya aku tidak keseorangan dalam menghadapi ujian ini,. Dalam tangis namun reda, aku pnjatkan sekelumit doa agar ujian ini menghapus dosa-dosaku yg mungkin alpa kerana kasih syg yg Dia pinjamkan selama ini..

" ...tidak ada daya dan tidak ada tenaga kekuatan melainkan dengan Allah yg Maha Tinggi lagi Maha Besar.."

Allah Maha kaya dgn segala anugerah serta nikmat yg tidak putus2 diturunkan. Cuma percaturan Allah sememangnya berbeza menikut kehendakNya. Sebagai hamba, aku akur ya Khaliq. Dan sesungguhnya aku percaya Allah itu tidakpernah kejam ke atas hamba2Nya tanpa mengira siapa kita.

"Allah tidak pernah membebani sesorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya.." Al Baqarah: 286

1 comment:

  1. kipidap sis... always be there 4 u if u need... keep walkin'

    ReplyDelete